Vem faan sa att det var vår?

Nu blir jag faan sur...igen! Jag fattar inte att dom både på Elins dagis och på Julias skola säger till barnen att det är vår..det är fortfarande vinter! Visst om man pratar om vårmånader på året kanske man skulle kunna påstå att det är "vårmånad" men det är faan långt ifrån vår när det är -6 grader, snö och is på bilen..eller? Vår är när snön för året smälter, när fåglarna kommer hit efter vintern..när ormar kryper upp från sina gömmor, när blommor och knoppar på träden är synliga för ögat, när gruset sopas bort från vägarna, när solen skiner och gör människor båder gladare och mer lättklädda.  Behöver jag fortsätta? Vår = plusgrader! Någon som har något ennat att säga än att det är VINTER!?!? Blir faan tokig..dom ljuger för barnen! Kom igen om några veckor..då är det kanske vår. Då kan jag hålla med!!!

Kommentarer
Postat av: Mormor till barnen som dom säger att det är vår till

Håller med det kan inte vara vår när det är minusgrader då är det fan vinter

2009-03-24 @ 09:27:46
Postat av: Tess

Vår enligt SMHI.se

Vår, enligt meteorologisk definition Dygnsmedeltemperatur på 0-10°C 7 dygn i sträck



Vilket innebär att våren kan komma och sen försvinna ett litet tag för att återigen komma tillbaka.



Vårtemperaturer:

0-10°C i medeltemperatur senaste 1-6 dygnen

Vinter: Dygnsmedeltemperatur under 0°C



Det är typiskt att våren rör sig ryckvis upp över landet.

Lagom till vårdagjämningen (20/3) ska våren rent meteorologiskt då ha nått upp till gränstrakterna mellan Götaland och Svealand.

Under april månad avancerar våren normalt sett sakta men säkert upp över norra Svealand och största delen av Norrland. När vi är framme i början av maj är vintern normalt sett bara kvar i fjällen.



Jag håller mer. Det är vinter! Skitkallt ute!

2009-03-24 @ 15:41:02
URL: http://www.spastugan.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0